I trimestril toimunud kursusel „Kirjandus ja film“ avastasid 10. klassi kultuurisuuna õpilased kirjanduse ja filmikunsti põnevaid seoseid. Kuidas saab tekstist liikuva pildi kaudu uus ja omanäoline tõlgendus? Kursus kulmineerus õpilaste endi loodud lühifilmide esilinastusega 20. novembril 2025.
Käesoleval õppeaastal otsustasime õpilastele tekstid ette anda, et toetada süvenemist nõudvat tekstianalüüsi. Valikusse jäid Friedebert Tuglase novell „Toome helbed“, Piret Raua „Jõuluõhtu“ ja „Pink“, samuti Piret Põldvere „Kopitus“. Novellid olid väga eriilmelised. Novellimeistri Tuglase tekst oli sümbolistlik, Raua ja Põldvere tekstid jällegi tänapäevased ning käsitlesid argielu ja inimpsühholoogiat. Projektõpe leidis aset peamiselt rühmades: iga rühm tõi oma filmis esile omanäolise tõlgenduse, mängides valguse, värvi ja kaameranurkadega, et luua oma tekstile sobiv meeleolu.
Lühifilmide valmimise protsessis pöördusid noored mitmel juhul oma heade tuttavate või pereliikmete poole, kes aitasid filmide valmimisele kaasa – olgu siis näitlejate, võttepaiga, tehnilise toe või vajalike esemete leidmise näol. Samuti lõid filmides rõõmuga kaasa mitmed koolikaaslased, kellele jagus nii sõnalisi kui ka mittesõnalisi rolle. Noored olid kogu protsessi vältel leidlikud, julged ja loovad ning leidsid igale väljakutsele lahenduse.
Õpilased tõdesid tagasisides, et said kursuse jooksul palju uusi teadmisi filmikeelest ja loomeprotsessist: kaameravõtetest, valguse ja värvi mõjust vaatajale, stsenaariumi kirjutamisest ning sellest, kuidas üks alustekst võib saada filmis täiesti uue tähenduse. Rühmatöö käigus kirjutati stsenaariumid, tehti võtteplaane, filmiti ja monteeriti. Kõige selle juures õpiti koostööoskusi.
Toodi välja, et suurimateks väljakutseteks olid ajaplaneerimine, kokkulepete paikapidavus kooliväliste tuttavatega ja tehniline teostus. Näiteks võttis filmimine mõnel juhul oodatust rohkem aega või oli keeruline leida sobilikku meeleolumuusikat. Samas kinnitasid kõik, et pingutus tasus end ära: enamik hindas oma pühendumust projektile 4 või 5 palliga 5-st.
Õpilased tõdevad, et vaatavad nüüd filme kinos ja koduekraanil hoopis teise pilguga: märkavad kaameranurki, värvikasutust ja meeleolu kujundavaid detaile. Mitmed mainisid, et kursus äratas neis huvi filmikunsti ja loominguliste elukutsete vastu. Ehk on siit kasvamas mõni uus režissöör või stsenarist?
Tänavused tööd olid erakordselt hästi õnnestunud, pakkudes esilinastusele tulnud publikule nii helgeid emotsioone kui ka sügavamat mõtteainet. Õpetajate arvates olid kõik lühifilmid väga omanäolised originaaltekstide tõlgendused ning näitasid noorte tugevat analüüsi-, koostöö- ja loomeoskust.
Kursust juhendasid Anna Laura Ilves ja Olga Martis








